Warning: session_start(): open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php83/sess_e3a62c7d9e9654675528c373e641d58d, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in /home/chatzi5/festivals/inc/init.php on line 273

Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /var/cpanel/php/sessions/ea-php83) in /home/chatzi5/festivals/inc/init.php on line 273

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/chatzi5/festivals/inc/init.php:273) in /home/chatzi5/festivals/inc/auth.php on line 511

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/chatzi5/festivals/inc/init.php:273) in /home/chatzi5/festivals/inc/actions.php on line 42
2024:vakxes [Φεστιβαλικό Πανόραμα]

Φεστιβαλικό Πανόραμα

Ιστορική διασύνδεση παραστάσεων

Εργαλεία Χρήστη

Εργαλεία ιστότοπου


2024:vakxes

Βάκχες του Ευριπίδη 2024

Η τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης αλλά και της βαρβαρότητας, έρχεται σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου σε μια καθηλωτική καλλιτεχνική εμπειρία, με ενορχηστρωτή τον ίδιο τον θεό του θεάτρου, Διόνυσο.

Για τις Βάκχες

Όταν ο θεός Διόνυσος φτάνει στη Θήβα, ο βασιλιάς Πενθέας αρνείται να δει τον πρώτο του εξάδελφο ως Θεό και απαγορεύει τη διάδοση της νέας θρησκείας. Η άρνησή του εγείρει τη μήνι του θεού ο οποίος, σε μια τραγική αντιστροφή διώκτη και διωκόμενου, οδηγεί τον Πενθέα στον αφανισμό από την ίδια του τη μητέρα.

Ο Ευριπίδης γράφει τις Βάκχες −την τραγωδία των Ελλήνων, των αρχόντων και των λαών, κατά τον σπουδαίο Πολωνό θεωρητικό και κριτικό του θεάτρου Γιαν Κοτ− την τρίτη δεκαετία του Πελοποννησιακού Πολέμου, όταν πια η Ιστορία έχει αποχαλινωθεί. Ο μεγάλος τραγικός ποιητής τη συνθέτει κατά το τελευταίο έτος της παραμονής του στη Μακεδονία, όπου έρχεται σε επαφή με τη διονυσιακή λατρεία.

Φέρνοντας για πολλοστή φορά τους συμπολίτες του αντιμέτωπους με τις ανθρώπινες συμπεριφορές που στηλίτευε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, ο Ευριπίδης συνθέτει μια τραγωδία -από τις λίγες που έχουν ως αντικείμενο τον θεό Διόνυσο- για τη σύγκρουση του θεού με τον άνθρωπο, για την ανθρώπινη αρετή και αγριότητα, τη σύνεση και την πλάνη, το λογικό και το άλογο. Για τον Ευριπίδη, όταν ο άνθρωπος καταλαμβάνεται από τα κτηνώδη ένστικτά του, όταν η βαρβαρότητα ξυπνά μέσα του με λύσσα, κάθε κοινωνική συνύπαρξη ακυρώνεται· ακόμα κι αν πρόκειται για τον ακρογωνιαίο λίθο της κοινωνίας, τη σχέση μάνας-παιδιού.

Είναι η βία που σημαίνει το τέλος της πόλης-κράτους των Αθηνών. Και καθώς η τραγωδία καταπιάνεται με την ουσία της ανθρώπινης ταυτότητας -πολιτικής ή ατομικής, με το τέλος αυτής της τελευταίας, οι Βάκχες καθίστανται -από πολλές απόψεις- ένα δράμα για τον θάνατο της ίδιας της αρχαίας τραγωδίας.

Σκηνοθετικό σημείωμα του Θάνου Παπακωνσταντίνου

Ο Ευριπίδης γράφει τις Βάκχες στο τέλος του 5ου π.Χ. αι. και της ζωής του. Εκεί ξαναφέρνει στη σκηνή τον θεό Διόνυσο, τον ιδρυτή του είδους. Ο θεός του θεάτρου, της ετερότητας, του διαμελισμού και της συγχώνευσης, της ευδαιμονίας και της καταστροφής, στήνει ένα παιχνίδι που ο Ευριπίδης θέλησε να τελειώσει με ένα διαμελισμένο σώμα που δεν θα μαζέψει κανείς.

Αν αυτό που διαμελίζεται επί σκηνής είναι το άνοιγμα στην ετερότητα, αυτό σημαίνει άραγε ότι έχει πια χαθεί για εμάς η προοπτική, μέσα από μια μύηση, μια πράξη συλλογική, να ανοίξουμε στο Άλλο, το δικό μας και του κόσμου; Τα κομμάτια μας δεν θα συνδεθούν ποτέ ξανά; Είμαστε καταδικασμένοι, όπως ο Πενθέας, να ζούμε περίκλειστοι στην καλά οχυρωμένη ατομικότητά μας, αλλιώς θα διαμελισθούμε; Δεν υπάρχουν πια οι γέφυρες που θα μας ενώσουν τον έναν με τον άλλο, με το Άλλο, με την ετερότητα των αισθημάτων, των ιδεών, των μύχιων σκέψεών μας, με το παράλογο μέσα μας, με το παράλογο του κόσμου; Μόνο μέσα από το δέρμα μας υπάρχει ασφάλεια. Ό,τι βρίσκεται είτε εντελώς έξω από εμάς, είτε εντελώς μέσα μας, θα παραμείνει για πάντα ξένο, απαραβίαστο, ανομολόγητο, άγνωστο, και για τον λόγο αυτό θα αντιμετωπιστεί με τη βία. Η βία είναι η μόνη γλώσσα που μπορούμε να καταλάβουμε; Μια βία κλειστή, αδιαπέραστη και απόλυτη, μια βία που δεν επιδέχεται κανενός είδους μύηση για να την ξεκλειδώσουμε, για να την καταλάβουμε, για να την αντέξουμε. Ο καταιγισμός των εικόνων στο διαδίκτυο, οι φυσικές καταστροφές, οι βόμβες, τα ακρωτηριασμένα σώματα και τα νεκρά παιδιά στα media, οι άψυχες και νεκρές selfie, οι ανεξέλεγκτες ροές δεδομένων, ανθρώπων, προϊόντων - άραγε δεν αντέχουμε πια την πνευματικότητα, την υπερβατικότητα, την ανάταση, επειδή ο μόνος θεός που μπορούμε να καταλάβουμε είναι ο θεός της παλαιάς διαθήκης, ο θεός εκδικητής, ο θεός τιμωρός; Αυτός είναι που μας αξίζει;

Ή μήπως το διαμελισμένο σώμα είναι ταυτόχρονα ένα παζλ που μπορεί να συμπληρωθεί, είναι μια κατασκευή που μας δείχνει τα μέλη της, ένα θέαμα; Και εξαρτάται από εμάς, τους θεατές, αν και πώς θα το συναρμολογήσουμε;

Ταυτότητα παράστασης

  • Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
  • Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου
  • Δραματουργική Επεξεργασία: Ιωάννα Ρεμεδιάκη
  • Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού
  • Πρωτότυπη Μουσική: Δημήτρης Σκύλλας
  • Χορογραφία: Νάντη Γώγουλου
  • Σχεδιασμός Φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
  • Mουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου – Δημήτρης Σκύλλας
  • Δραματολόγος παράστασης: Έρι Κύργια
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Φάνης Σακελλαρίου
  • Β´ Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Μπακατσέλος
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Γιάννης Σέτζας
  • B΄ Βοηθός Σκηνογράφου: Ζωή Κελέση
  • Βοηθός Ενδυματολόγου: Πηνελόπη Χάνσεν
  • Βοηθός Φωτίστριας: Ιφιγένεια Γιαννιού
  • Σχεδιασμός κομμώσεων: Κωνσταντίνος Κολιούσης
  • Σχεδιασμός μακιγιάζ: Olga Faleichyk
  • Κατασκευή κεφαλιού Πενθέα: Roger Fischer
2024/vakxes.txt · Τελευταία τροποποίηση: 2024/07/29 07:12 από Σταμάτης Χατζηχριστοδούλου

Εκτός εάν αναφέρεται διαφορετικά, το περιεχόμενο σε αυτο το wiki διέπεται από την ακόλουθη άδεια: CC Attribution-Share Alike 4.0 International
CC Attribution-Share Alike 4.0 International Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki